Follow me on:

  • 16596216868_5319d804e0_z

Dbanie o swoje ciało to nie tylko ćwiczenia. Możesz umierać z wysiłku na siłowni, a i tak nie widzieć super efektów. To musi iść w parze z odpowiednią dietą i motywacją (jeśli nie potrafisz sam odpowiednio się zmotywować to, żadnym wstydem nie jest zaczerpnięcie pomocy u profesjonalistów. Polecam zapoznanie się moimi subiektywnymi przemyśleniami na temat: opinie o Mateuszu Grzesiaku) Ale łatwo się mówi – musisz dobrze się odżywiać. Co to w ogólne znaczy? Też kiedyś zadawałem sobie to pytanie – a teraz dzielę się zdobytą informacją 🙂

Kiedy zaczynamy ćwiczyć, nasz organizm odczuwa większe zapotrzebowanie energetyczne. Oczywiście dietę należy dostosować do rodzaju i intensywności treningu. Najważniejsze jest jednak to, by zawiera odpowiednie składniki.

1.Węglowodany

Podstawa diety sportowców to węglowodany. A powinny być to węglowodany o niskim indeksie glikemicznym. Mądre pojęcie, prawda 🙂 chodzi o takie węglowodany, które szybko będą zwiększać stężenie glukozy we krwi, co jest ważne, gdyż glukoza odpowiada za siłę mięśni i wspomaga nasz wysiłek.

Co zatem należy w diecie uwzględnić? Otóż są to : produkty pełnoziarniste, makaron, warzywa oraz owoce – śliwki, brzoskwinie, jabłka i pomarańcze.

Poza tym węglowodany podnoszą wytrzymałość, utrzymują poziom cukru i insuliny we krwi i hamują uczucie zmęczenia. Należy je spożywać przed treningiem, ale można też w trakcie. Miejsce zatem przy sobie jakiś batonik czy owoc 🙂

2.Białko

To wiedzą wszyscy – jeżeli trenujesz, musisz jeść białko. Ale czy wiemy dlaczego? To materiał energetyczny i budulcowy. Dzięki niemu rosną i rozwijają się mięśnie. Oczywiście ilość białka w diecie trzeba dostosować do swoich potrzeb, różnych w zależności od płci, wieku, rodzaju i intensywności treningu.

Dietę należy zatem wzbogacić o białko różnego pochodzenia – jaja, sery, mleko, mięso, drób i wędliny.

3.Tłuszcze

Dobre tłuszcze będą uzupełniać zapotrzebowanie na energię. Te dobre tłuszcze mają dobry wpływ na układ krążenia, stan skóry, zapobiegają utracie wody. Trzeba sięgać zatem po jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które znajdują się w tłuszczach rybich i olejach.

Warto przy tym pamiętać, by ograniczyć tłuszcze zwierzęce, gdyż odpowiadają za zwiększony poziom cholesterolu, co zaburza pracę układu krążenia i tym samym zmniejsza wydolność organizmu. Drodzy sportowcy – unikamy tłustego mięsa i wędlin, śmietany i masła!

4.Witaminy i minerały

Każda dieta, by była zdrowa wymaga też witamin i minerałów. Należy zadbać, by była bogata w produkty zawierające witaminy z grupy B, witaminę A, C i E oraz żelazo, miedź, cynk, wapń, potas i magnez.

Share

Może Ci się spodobać