Follow me on:

  • 21627246_def626b88e_z

Pewnie większość osób zna pojęcie elektrolity. Kojarzą się nam głównie ze zwiększonym wysiłkiem i aktywnością fizyczną, oraz koniecznością ich uzupełniania.

Naukowo można powiedzieć, że są to jony soli, które zawierają płyny naszego ciała.

Ale czy wiemy już dlaczego są tak istotne? Jeśli nie wiemy, to podpowiadam – wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Takie jony soli odpowiadają za funkcjonowanie serca czy układu nerwowego, gdyż przenoszą impulsy elektryczne między komórkami. Chcę dzisiaj zwrócić uwagę na ich ważną rolę i pokazać, jak uzupełniać ilość elektrolitów w naszym organizmie.

Utrata elektrolitów

A czy zdajecie sobie sprawę z tego, kiedy tracimy elektrolity? Właśnie wtedy, gdy nasz organizm narażony jest na duży wysiłek – czyli w czasie intensywnego treningu.

Poza tym poziom elektrolitów zmniejsza się w czasie infekcji wirusowych.

A po czym można poznać, że poziom elektrolitów się zmniejszył? Otóż występują konkretne objawy:

  • osłabienie i senność,
  • zawroty głowy,
  • omdlenia,
  • mdłości,
  • nadciśnienie,
  • zaburzenia pracy serca,
  • drżenie mięśni,
  • obrzęk kończyn dolnych.

W takich sytuacjach trzeba pamiętać o konieczności uzupełniania poziomu elektrolitów, by w organizmie zapanowała równowaga.

Kiedy zatem zaobserwujecie u siebie takie objawy, występujące szczególnie po treningu, już wiecie w czym tkwi problem. A jak go należy rozwiązać? Trzeba jak najszybciej uzupełnić elektrolity. Jest na to co najmniej kilka sposobów, z których sam już nie raz korzystałem:

  • picie wody, ale też wysoko zmineralizowanej – zawiera dużo minerałów i elektrolitów,
  • picie soku pomidorowego, który stanowi świetne źródło potasu,
  • picie napojów izotonicznych, które zawierają chlorek sodu lub chlorek potasu, a są to napoje skierowane właśnie do osób trenujących, które należy pić w czasie treningu,
  • zastosowanie minerałów w tabletkach,
  • wzbogacenie diety w produkty, które będą bogate w niezbędne minerały, np. potas i sód(pomidory i banany) czy magnez(kakao, pestki dyni, migdały),
  • wysypianie się co wymaga co najmniej 8-godzinnego snu.

Dzięki temu szybciej wraca się do dobrej formy.

Share

Może Ci się spodobać