Follow me on:

  • 609_3494094

Jak zaczyna się ćwiczyć na siłowni to wpada się w trans – chce się ćwiczyć, ćwiczyć i ciągle ćwiczyć, dużo i intensywnie. Ja tez tak robiłem 🙂 oczywiście licząc na to, że efekty przyjdą szybciej i będą lepsze. Ale nic z tego. Prawda jest taka, że na to potrzeba czasu i cierpliwości. Trenowanie to poza tym nie tylko ćwiczenia, ale też czas na regenerację mięśni. Znacie to pojęcie? Wielu amatorów treningów nie za bardzo wie o co chodzi. A tymczasem regeneracja mięśnie to bardzo ważna część planu treningowego – część która przynosi dobre efekty i pomaga unikać kontuzji.

Z czym się wiąże?

Na początku musicie sobie zdać sprawę z tego, że treningi nie mogą trwać cały czas. Regeneracja mięśni wymaga dnia wolnego! Tak właśnie – trzeba sobie zrobić przerwę. A to często wzbudza w amatorach wręcz oburzenie. Jak to? Ja nie potrzebuję żadnej przerwy! Może Ty nie – ale Twoje mięśnie tak!

I tutaj największe zaskoczenie – w trakcie tych nie, gdy nie trenujemy, nasze mięśnie ciągle rosną, nabierają wytrzymałości i siły. A to jest niezwykle ważne.

Ile czasu potrzeba?

Odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Wiem, że dokładnie chcielibyście wiedzieć i obliczyć kiedy wrócić do treningu 🙂 ale nie da się. To, ile czasu potrzebują mięśnie na regenerację, zależy od wielu czynników, np. wieku, rodzaju treningu, intensywności treningu, ilości dnu czy diety. Poza tym im większa partia mięśniowa, tym więcej czasu jej potrzeba.

Ogólnie można uznać, że warto dać mięśniom od 2 do 10! dni przerwy – w zależności od wyżej wymienionych czynników. Przy czym dwa dni to 48 godzin – pamiętajcie!

To czy mięśnie się zregenerowały już w wystarczający sposób można sprawdzić, np. po dwóch dniach udając się na siłownię i próbując wykonać to samo ćwiczenie. Jeżeli udaje się bez problemu – mięśnie się zregenerowały. Jeżeli nie – to znaczy, że trzeba dać im jeszcze czas. Zdrowe płyny ustrojowe niczym dreny przemierzają uszkodzone w wyniku wysiłku tkanki mięśniowe i skutkują regeneracją, ale jej czas jest indywidualny i relatywny.

Czy da się to przyspieszyć?

Pocieszę Was – można próbować 🙂 Są pewne sposoby, które sprawią, że mięśnie będą się regenerować szybciej i lepiej. Należy uwzględnić te czynniki:

-więcej snu,

-więcej białka w diecie(wieczorem, na śniadanie i przed treningiem),

-nawadnianie organizmu,

-lodowaty prysznic po treningu 🙂

Mam nadzieję, że teraz już wiecie, o co chodzi w regeneracji mięśni i zaczniecie to uwzględniać w planie treningowym.

Share

Może Ci się spodobać